Spółka CPK podpisała umowy na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy odcinka linii kolejowej dużej prędkości Ygrek na większość odcinka z Łodzi do Wrocławia. Czas przejazdu pociągów ma się tu skrócić z trzech do jednej godziny.
- Postępowanie przetargowe dotyczące odcinka Kolei Dużych Prędkości z Łodzi do Wrocławia podzieliliśmy na pięć części. Pierwsze cztery to odcinki: Łódź – Sieradz, Sieradz – Kępno, Kępno – Czernica Wrocławska i Czernica – Wrocław, a piąta część to projektowanie na potrzeby GSM-R. Wyłoniliśmy już wykonawców wszystkich części, a podpisaliśmy dotychczas umowy z czterema z nich - informuje Konrad Majszyk, rzecznik spółki CPK.
Większość umów na linię KDP Łódź - Wrocław podpisana
Odcinek Łódź – Sieradz zaprojektuje firma Egis, Sieradz – Kępno i GSM-R trafi do konsorcjum BBF i IDOM, a za projekt odcinka Czernica Wrocławska – Wrocław odpowiada Systra. - W przypadku odcinka Kępno – Czernica Wrocławska umowa zostanie podpisana po uprawomocnieniu się decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty, czyli mamy nadzieję, że już niebawem - mówi Majszyk.
Całkowita wartość kontraktów dla tej części tzw. komponentu kolejowego CPK to aż 332 mln złotych netto. Projektowanie odcinka Łódź – Wrocław
realizowane jest w ramach wartej 7 mld złotych umowy ramowej, która została podpisana w lipcu 2022 roku. Jak przypomina rzecznik, to obecnie tego typu kontrakt w Europie.
- Taki model współpracy z projektantami jest w początkowej fazie wymagający dla zamawiającego, ale potem korzyści są dla obu stron, czyli jest to klasyczny model win-win. Dla inwestora umowa ramowa w znakomity sposób przyspiesza proces wyboru wykonawców, ograniczając protesty i odwołania. Dla zakwalifikowanych do grup wykonawców sprawdzonych firm z doświadczeniem, zapleczem i potencjałem stanowi zaś prawdopodobny portfel zleceń w długim horyzoncie - przypomina rzecznik. W postępowaniach wykonawczych na projekty poszczególnych „szprych” decyduje cena.
W godzinę z Wrocławia do Łodzi
Jak podkreśla przedstawiciel CPK, po wybudowaniu tego odcinak skróci się czas podróży z Wrocławia do Łodzi do 1 godz. (dziś jeździmy tą trasą ok. 3 godz.). Pociągi mają się tu rozpędzać do 250 km/h, przy czym tzw. prędkość projektowa to 350 km/h – do takiej prędkości będzie można w przyszłości podnieść parametry bez konieczności przebudowy torowiska.
Między Wrocławiem i Łodzią powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu.
- Odcinek CPK Wrocław - Łódź to jedna z najbardziej potrzebnych inwestycji kolejowych w Polsce. To fragment trasy między Wrocławiem a Warszawą. Dzisiaj między tymi miastami dziś bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej, dlatego czasy przejazdu są dla pasażerów mniej atrakcyjne niż podróż samochodem lub samolotem - mówi Konrad Majszyk.
Dla odcinka Warszawa – Łódź spółka
również wybrała wariant inwestorski, ale ten fragment jest bardziej zaawansowany. Tutaj projektowanie trwa już od kilku miesięcy, a w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie i Łodzi toczy się zaawansowane postępowanie o decyzję środowiskową.